Samen een nieuwe kathedraal bouwen

01-05-2013

BR Sagrada-Familia[1]Dit blog is bedoeld voor bestuurders en ondernemers van organisaties. Zij moeten in deze economisch mindere tijden, er de vaart weer in zien te krijgen. Natuurlijk is consumentenvertrouwen ook belangrijk, maar eerst zullen zij met hun vuur van binnenuit de zaak in beweging moeten krijgen en doorslaggevend daarbij is hun focus. Vuur van binnenuit, passie, drive en bezieling worden als ze niet uitkijken holle kreten die hun betekenis verliezen. Ook al is dit vuur door de economische dreun ietwat getemperd, het kan niet helemaal gedoofd of uit zijn. Daarvoor is het te essentieel, wezenlijk en te belangrijk! Het toont zich als inventiviteit, flexibiliteit en creativiteit. Wat moet de leiding daarvoor doen en mogelijk nog belangrijker, wat moeten ze daarvoor laten?

Ervoor laten
Wanneer ze toekomstplannen smeden louter op basis van ervaringen uit het verleden, laten ze ongewild hun medewerkers op verouderde programma’s draaien. Ze veroordelen ze immers zelf tot kopieergedrag. Creativiteit ontstaat uit iets volstrekt nieuws en zeker niet uit zich steeds weer herhalend gedrag. Een wakkere en aan de tijd aangepaste organisatie weet dat resultaten ouder dan zes maanden niet meer op tafel horen te komen. Ze dwingt haar medewerkers grenzen te overschrijden en ingesleten gewoonten en comfort uit te bannen Je kunt nu eenmaal niet creatief zijn als je in de oude energie van gisteren blijft hangen. Creativiteit doorbreekt vaste gewoonten en comfort om er originaliteit en progressie voor terug te krijgen.

Bestuurders en ondernemers zijn gewend met successen en tegenslagen om te gaan en weten, dat wanneer ze hun vinger goed nat maken en hem hoog in de lucht steken, vanuit welke richting de economische wind waait. In die richting laveren ze de organisatie.

Er voor doen
De leiding kan niets anders dan al zijn inspirerende overtuigingskracht in de strijd werpen en weten, dat de organisatie of onderneming nog maar net begonnen is. Haar ‘lifetime’ is immers oneindig! Dit geeft iedereen hernieuwd vertrouwen om met elan een nieuwe richting in te slaan en gezamenlijk een nieuwe kathedraal te bouwen. Ze weten weer en zijn ervan overtuigd dat ze nog maar net begonnen zijn. Ze moeten de organisatie nog samen uitvinden. Het mooie van deze visie is, dat het om ieders oprechte intentie gaat. Een scherpe focus naar de stip aan de horizon, is de beste garantie voor succes!

In een innovatieve organisatie is er een honger en gedrevenheid naar progressie en groei, die zichtbaar worden als de medewerkers zelf verschillende vaardigheden willen leren. Niemand is alleen maar leidinggevende of stafmedewerker en dat betekent dat ze soms ook ongewone dingen doen. Moedig bij iedereen op alle mogelijke manieren creativiteit en flexibiliteit aan, bijvoorbeeld door egogedrag en voorspelbare patronen uit te bannen.

Zonder de bezielende leiding van de organisatie, dreigt het gevaar in nog roeriger en onzeker water terecht te komen. Geïnspireerde bestuurders werken aan een subtiele balans tussen doen en droom en delen dat, verwoord in een inspirerende missie, met hun medewerkers. Ze maken hun collectieve geheugen fris en zichzelf intern schoon, ze zijn vrij voor de aanstaande progressie die zeker weer zal komen.


 

Reactie toevoegen



Om veiligheidsredenen vragen wij u de letters van het onderstaande plaatje over te nemen *